Hvad er Fitness?

CrossFit stiler efter optimal fitness! For at forstå hvorfor CrossFit er bygget op som beskrevet i “Hvad er CrossFit”, bliver man nødt til at definere fitness. Hvad er det at være fit, og hvilke kriterier stiler vi efter i CrossFit ?

CrossFit ser det at være fit som en alsidighed i evner. Det er ikke nok kun at være stærk, eller kun at kunne løbe hurtigt eller langt. CrossFit stiller 10 kriterier op som de definerer fitness udfra: Udholdenhed (cardio), stamina, styrke, power, balance, smidighed, koordination, speed, agility og præcision. Alle disse kriterier skal trænes ligeligt og derud fra er de berømte WODs opstået. Vores speciale er, at undgå at specialisere os. Hvis vi specialiserer os i eksempelvis udholdenhed mangler vi hurtigt det eksplosive. Træningen varierer derfor meget og man træner kroppen på forskellige måder hele tiden.

Derudover ser vi også fitness som fysisk velvære.

Det at være fit i CrossFits forstand hænger i høj grad sammen med fysisk velvære. Hvis vi definerer fysisk velvære udfra fysiske kriterier som: blodtryk, fedtprocent, muskelmasse, god/dårlig kolesterol, et stærkt immunsforsvar m.m, vil CrossFit hjælpe til at drive alle disse kriterier i en positiv retning.

Optimal Fitness beskrevet med 100 ord:

Spis kød og grøntsager, nødder, frø og kerner, lidt frugt, lidt stivelse og ingen sukker. Hold indtag til et niveau, der støtter din performanceudvikling, men ikke øger mængden af kropsfedt.
Træn de vigtige løft: Deadlift, clean, squat, pres, clean & jerk og snatch. Træn ligeledes de gymnastiske elementer: pull-ups, dips, rebklatring, push-ups, sit-ups, håndstand, flips, splits m.fl.. Løb, ro, svøm, cykel med høj intensitet. 5 til 6 dage om ugen blander du disse elementer i så mange forskellige kombinationer og varianter som kreativiteten tillader. Rutine er din største fjende! Hold træningerne korte og intensive. Lær og træn regelmæssigt nye sportsgrene.